FEITEN EN FABELS OVER SPORT EN SUPPLEMENTEN op 4 oktober 2018

FEITEN EN FABELS OVER SPORT EN SUPPLEMENTEN op 4 oktober 2018
13 juli 2018 avandendooren

Alvast dank aan onze vennoten voor hun aanwezigheid op donderdagavond 4 oktober in de Vooruit te Gent.

Om gezond en fit te zijn, moeten we ook bewegen. Maar wat is er nodig om dat goed te doen?  Is de belangrijkste energiereserve onze vetvoorraad? Hoe kunnen we onze prestaties verbeteren? Is voeding aanpassen voldoende of hebben we echt nood aan extra supplementen?

Aan de hand van 11 stellingen dompelden 2 apothekers van Qualiphar ons op 4 oktober onder in de sportwereld. We hadden duidelijk een zeer sportief publiek. Bij de vraag wie minimum drie keer per week sport, stond bijna iedereen recht. Een pluim dus voor onze vennoten. Als COOP-apotheken juichen we dit toe: het is onze taak om mensen te stimuleren voor een gezond leven.

Of elke stelling een feit of fabel was, bleek niet zo moeilijk voor de aanwezigen, maar de wetenschappelijke uitleg bij elke stelling zorgde voor de verdieping. Supplementen zijn bij een gezond evenwichtige voeding niet nodig voor een sporter. Magnesium kan wel een meerwaarde betekenen bij krampen, en let dan vooral op welk zout je inslikt van magnesium. Tonica zijn dan wel interessant, ze geven ook een boost bij vermoeidheid. Cafeïne kan daardoor een verbetering geven van de prestatie. Gelukkig staat dit niet meer op de dopinglijst. Verder is het ook belangrijk om jouw vochtbalans in evenwicht te houden en voldoende te recupereren. 5 tot 7 maaltijden per dag als sporter is geen overbodige luxe. En kent u een ‘vetloopje’? Het is een zeer rustige, korte duurloop (of wandeling) die je ’s ochtends uitvoert op een lege maag. Nog al te vaak wordt gedacht dat je kilo’s kwijtraakt door goed te zweten en buiten adem te zijn na je training. Wie zo intensief sport, verbrandt in hoofdzaak suikers. Een trage duurloop op een lege maag is dus veel efficiënter. Het helpt je af te vallen, maar enkel in combinatie met een gezond voedingspatroon, want dat blijft uiteraard nog altijd de basis.

Dan kwam Stefan Engels, beter bekend als Marathonman. Deze Gentenaar werd tot ver buiten België bekend toen hij 365 dagen op rij een marathon liep. Inmiddels legde hij al 1001 (duizend en een!) marathons af. Marathonman brengt passie en ervaring over. Tips aan de lopende band. Stel je een doel, vertel het rond… en dan kan je niet meer terug! Loop rustig. Nooit forceren. Loop aan een ‘babbeltempo’, of ga dus met 2. Stop niet in de winter. Eenvoudige zaken, maar heel motiverend gebracht. Als uitsmijter legde hij uit waarom iedereen een marathon kan lopen! Het is een kwestie van mindset, opbouw en goed materiaal.

Tot op 24 januari in de Vooruit! Dan hebben we het over slaapproblemen…. Noteer het alvast in de agenda! Tot dan!