Stoppen met roken: tien tips om het vol te houden

Stoppen met roken: tien tips om het vol te houden
21 februari 2019 @Maxime

Stoppen met roken is bedrieglijk eenvoudig: rokers doen het elke avond voor het slapengaan. De dag nadien begint met een sigaret op te steken. Voor niet-rokers is dat misschien moeilijk te vatten, maar rokers weten dat het haast onvermijdelijk is. Definitief stoppen met roken staat bij vele rokers dan ook hoog op hun verlanglijstje. Helaas slaagt minder dan tien procent erin om dat plan ook waar te maken. Onderstaande tips kunnen je helpen om het vol te houden.

Je grootste vijand: nicotine

Als je een sigaret inhaleert, trek je zo’n 7.000 verschillende chemische stoffen in je longen. Ze zijn niet allemaal even vriendelijk voor je gezondheid. Cadmium, kwik, lood, teer, koolmonoxide… het klinkt ook weinig smakelijk. Het goede nieuws is dat slechts één van die stoffen verslavend is: nicotine.

Nicotine zorgt binnen de acht seconden na de eerste trek voor een adrenalinerush. Het pept je op en brengt ontspanning tegelijk. Je lichaam wordt snel verslaafd aan dat gevoel en vraagt steeds meer. Als je de vraag van je lichaam negeert, krijg je ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, hartkloppingen, slaapstoornissen, prikkelbaarheid… Het goede nieuws is dat je apotheker voor elk van die kwaaltjes een niet-verslavend middel klaar heeft.

Om je zin in nicotine te verminderen, kun je naast een enorme wilskracht ook medicatie gebruiken. Zogenaamde nicotinevervangers helpen je de drang naar een sigaret onder controle te houden. De medicatie vermindert de ontwenningsverschijnselen, waardoor niet roken een stuk haalbaarder is. Nicotinevervangers vind je onder de vorm van pleisters, tabletten, kauwgom, sprays… Ze zijn meestal vrij te verkrijgen in de apotheek. Vraag wel zeker advies en ga geen verschillende soorten combineren.

Extra terugbetaling van rookstopmedicatie

Er is rookstopmedicatie die inwerken op de receptoren van nicotine in je hersenen. Het is bewezen dat ze de zin in roken sterk verminderen. Bepaalde rookstopmedicatie wordt door de meeste ziekenfondsen al langer terugbetaald, maar dit was beperkt tot maximaal twee kuren. Vanaf 1 februari 2019 betaalt je ziekenfonds extra terug. Ook het startpakket wordt een pak goedkoper. Vraag advies aan je huisapotheker en huisarts.

Stoppen met roken brengt snel voordelen

Een aantal ergerlijke gezondheidsproblemen die erbij komen door te roken, verdwijnen meestal door simpelweg te stoppen.

  • Na 20 minuten al worden je bloeddruk en hartritme terug normaal.
  • Na 24 uur hebben je longen alle koolmonoxide en andere giftige stoffen verwijderd.
  • Na amper 48 uur smaakt je eten opvallend beter, doordat je smaak- en reukzin zich herstellen.
  • En op dag drie is de laatste sigaret uit je bloed gefilterd.

Daarmee is niet alles uit je lichaam verwijderd. We willen niet de indruk geven dat de effecten van jarenlang roken na drie dagen opgelost zijn. Maar bij heel wat zaken gaat het dus snel beter.

Tien tips om te blijven stoppen

1- Kies zelf je stopdag en vier deze ook

Stoppen met roken is jouw keuze en ook wanneer je stopt, hangt volledig van jou af. Kies een ‘stopdag’ en plan deze lang genoeg op voorhand in je agenda. Plan een leuke, ontspannende activiteit op deze dag. Stoppen met roken is geen straf. Beloon jezelf vanaf dag één voor de keuze om te stoppen.

2- Laat anderen meevieren

Laat je steunen door vrienden en familie. Maak je gekozen datum, je ‘stopdag’, ook aan hen bekend. Zo kunnen ze jou op moeilijke momenten steunen. Maak van die dag een reden om te feesten en vier het samen met hen na één week, één maand, zes maanden, een jaar… Ze zullen blij zijn dat ze op een positieve manier kunnen bijdragen tot deze belangrijke beslissing.

3- Schakel hulp in

Vraag ook hulp aan onbekenden. Stoppen met roken is moeilijk, maar er zijn voldoende mensen die je erbij willen steunen. Je dokter, apotheker, tabakoloog, psycholoog en andere zorgverleners staan voor je klaar.

4- Eet gezonder

Als je stopt met roken verbetert je reuk en smaak. Veel mensen merken wel dat de zin in zoetigheid toeneemt. Probeer samen met je rookstop een gezonder eetpatroon in te bouwen om je gewicht op peil te houden of te verbeteren. Neem meer tijd om te genieten van gezonde dingen.

5- Verken een nieuwe hobby

Roken neemt nogal wat tijd in beslag. Probeer om die vrijgekomen tijd nuttig te gebruiken, door bijvoorbeeld een nieuwe hobby te kiezen. Je kunt dit alleen doen of in groep. Schilderen, lezen, muziek luisteren, avondschool volgen, sporten… Met een nieuw doel in je leven vermijd je de gevreesde leegte die het roken achterlaat. Je zal je fitter en sterker voelen, dus sport is zeker een goede optie.

6- Spendeer meer tijd bij je geliefden

Probeer stoppen met roken vooral te zien als een geschenk. Niet alleen voor jezelf, maar ook je vrienden en familie gun je hierdoor minder zorgen over jouw gezondheid. Spreek regelmatig af en bewijs ook dat je niet meer om de zoveel tijd naar buiten moet om een sigaret op te steken. Misschien wordt je sociale leven wel beter omdat je de rookpauzes hebt laten vallen.

7- Pak stress sneller aan

Stoppen met roken kan zeker in het begin voor extra stress zorgen. Merk je dat het je teveel wordt, ga dan even wandelen of doe iets anders om je stressniveau naar beneden te krijgen. Wees waakzaam en leer uit de momenten waarop stress de bovenhand neemt. Probeer stressmomenten snel te herkennen en grijp in zodra dit nodig is.

8- Spaar voor een concreet doel

Er zijn verschillende apps die je helpen berekenen hoeveel geld je uitspaart door geen sigaretten meer te kopen. Zet dit geld opzij voor een fijne beloning. Spaar op korte en lange termijn voor een leuk hebbeding en ook een citytrip. Zo maak je je besparing concreet en zet je het om naar iets positiefs.

9- Maak een Quit Kit

Verzamel alles wat je nodig hebt om te kunnen blijven stoppen. Stop wat spullen in een rugzak of kleinere tas. Deze tas kun je eventueel meenemen. Als je zin krijgt in een sigaret, bevat je Quit Kit alles wat je nodig hebt om gemotiveerd te blijven. Een fles water, een hoofdtelefoon om even naar je favoriete muziek te luisteren, een stressbal of tandenstokers om de rusteloosheid in je handen te stoppen, een boekje met alle voordelen en redenen om te blijven stoppen… Je kunt hierin zo creatief zijn als je zelf wil.

10- Geniet van de voordelen

Als je je rookstop hebt voorbereid, heb je zeker even stilgestaan bij de voordelen die dit zou opleveren. Als je op reis gaat, hoef je geen hotelkamer te boeken met rookbalkon. Je adem en huis ruiken frisser, je eten smaakt beter. Je kunt meer genieten van muziek. Een lange film hoeft niet meer op pauze en ook gesprekken worden minder verstoord. Wees je hiervan bewust en geniet ten volle van de voordelen die niet roken met zich meebrengt.

Wij wensen je alvast veel succes!

 

Goed om weten

  1. Die ene sigaret die je rookte terwijl je eigenlijk al gestopt was is een vergissing, geen mislukking.
  2. Plotseling opkomende sterke trek in een sigaret (craving) is geen roep van het lichaam om nicotine, maar een schreeuw van het brein. Weet dat dit verlangen vaak ontstaat door een associatie of door psychische druk, zoals een persoonlijke tegenslag. Negeer het gevoel en het gaat vanzelf voorbij.
  3. Elke situatie waarin je vroeger rookte, zal je doen verlangen naar een sigaret. In al die situaties zal je opnieuw moeten besluiten niet te roken. Je stopt dus eigenlijk een heleboel keer achter elkaar.
  4. Laat gedachten aan roken toe en bekijk ze met nieuwsgierigheid. Waarom denk je hier nu aan? Het wegduwen van gedachten versterkt ze.
  5. Moeilijke momenten zijn ontstaan doordat je vroeger rookte. Je lost ze niet op door opnieuw te gaan roken.
  6. Laat het idee los dat roken plezierig en normaal is. Maak een lijstje met de nadelen, niet de voordelen.
  7. Roken is een psychische afhankelijkheid, geen lichamelijke. De fysieke afhankelijkheid van nicotine is namelijk na een paar weken voorbij. De mentale verslaving is vele malen sterker. De meeste mensen hebben na drie weken een (mentale) terugval; zorg dat je bent voorbereid.
  8. Stoppen met roken is geen kwestie van wilskracht, maar een gedragsverandering. Terugval hoort erbij.
  9. Ga niet in je eentje experimenteren met nicotinepleisters en -kauwgom, maar vraag je huisarts of apotheker om advies.