Goede voornemens: hoe kan ik fit en gezond 2021 ingaan?

Goede voornemens: hoe kan ik fit en gezond 2021 ingaan?
22 januari 2021 @Maxime

Elk jaar maken we goede voornemens en het nieuwe jaar begint vol motivatie. Het is een fout cliché dat voornemens niet haalbaar zijn. Wij geloven wel in goede voornemens, het maakt niet uit of je op nieuwjaarsdag zelf of op een gelijk welke andere dag begint.

Hoe maak je zo’n goed voornemen en hoe begin je er echt aan? In plaats van bepaalde resultaten te hopen of te wensen, is het veel productiever om je doel in verschillende stappen op te splitsen. Elke overwinning die je kan vieren, hoe klein die ook lijkt, geeft een boost aan je zelfvertrouwen. Zo heb je energie om door te zetten.

De beste voornemens zorgen voor jezelf. Een goede gezondheid is inderdaad het belangrijkste wat we hebben. De volgende vier zaken hebben de grootste, directe impact op onze gezondheid: een gezond gewicht, stoppen met roken, in beweging blijven en een goede nachtrust. Verbetering op elk van deze vlakken voel je onmiddellijk, maar ze lijken soms ook de moeilijkste obstakels om te overwinnen.

Het moeilijkste deel is eraan beginnen. Daarom is een gemarkeerd startpunt – zoals een nieuw jaar – ideaal als duwtje in de rug. Het kan ook helpen om te weten dat je er niet alleen voor staat. Vraag advies aan je apotheker, zoek gelijkgestemden online of ga samen met een vriend of familielid dezelfde uitdaging aan. Weet je niet waar te beginnen? Met de volgende tips kan je eraan werken.

Gezond op gewicht

De juiste motivatie

Afslanken mag geen taak zijn waar je met tegenzin aan begint. Je mag geen druk voelen om plots je gewoonten om te gooien, want dan kan het stress opleveren. Onder stress ontwikkelen maar weinig mensen goede gewoontes. Een positieve kijk en zelfvertrouwen zijn een goede basis wanneer je gewicht wil verliezen. Schrijf eventueel zelfs op waarom je wil afvallen en probeer alleen positieve argumenten te gebruiken, zoals bijvoorbeeld: ik wil me goed voelen als ik fiets. Je kan hier naar teruggrijpen op een dag dat je extra motivatie kan gebruiken om goede keuzes te maken.

Gezonde keuzes kan je elke dag opnieuw maken

Laat je begeleiden

Kies voor een haalbaar streefgewicht. Bespreek met je arts, apotheker of diëtist wat een haalbaar doel is en in welke tijdsperiode je dit kan behalen. In de apotheek kan je advies vragen en hulp krijgen. De apotheker kan je aanraden een hulpmiddel te gebruiken om het meeste uit je nieuwe levensstijl te halen. XLS Medical thee verlaagt de calorieopname en geeft op een veilige manier de beste resultaten aan jouw gezonde keuzes.

Balans in je leven

De som van kleine veranderingen maken het verschil. Afvallen is geen constante bezigheid. Het betekent dat elke beslissing die je maakt, invloed heeft op de gezonde levensstijl die je wil bouwen. Kies dus bewust voor de betere opties.
Iedereen heeft een ander lichaam, maar een paar vuistregels gelden ons allemaal.

    • Beperk bewerkte voeding: in kant-en-klare maaltijden en snacks zitten veel extra suikers en vetten, zelfs wanneer er ‘light’ op de verpakking staat. Kies dus voor voedzamere ingrediënten zoals verse groenten en fruit, mager vlees of vis en volkoren producten.
    • Drink zo weinig mogelijk gesuikerde drinken: drink alleen water, thee of zwarte koffie. De calorieën die je drinkt, bijvoorbeeld in frisdranken, zijn veel moeilijker te tellen.
    • Eet op vaste momenten: zo vermijd je dat je maaltijden overslaat of te veel tussendoortjes eet. Een vast ritme word je snel gewoon en is vrij gemakkelijk vol te houden.Wanneer je een nieuw dieet wil uitproberen, vraag je advies aan je arts, apotheker of diëtist.

Je kan bij je apotheker terecht voor advies over je dieet, supplementen, stoppen met roken en meer

Stoppen met roken

We hoeven je niet te vertellen dat stoppen met roken een goede zaak is. Met elke trek van een sigaret inhaleer je duizenden chemische en ook schadelijke stoffen. Gelukkig is slechts één ervan verslavend: nicotine. Stoppen met roken zorgt dus wel voor fysieke ontwenningsverschijnselen, maar de psychologische verslaving – de gewoonte van het roken – duurt langer.

Rookstopmiddelen

In de apotheek kan je advies vragen over welke niet-verslavende alternatieven je kan gebruiken om de eerste en meest hevige ontwenningsperiode te overbruggen. Er bestaat inmiddels een groot aanbod aan rookstopmiddelen.

Stoppen met roken is een nieuwe start

Met nicotinepleisters, sprays, kauwgom of andere dien je jezelf een kleine hoeveelheid nicotine toe om bijwerkingen zoals hoofdpijn, hartkloppingen, prikkelbaarheid, enzovoort, te onderdrukken. Samenwerken met je apotheker verhoogt de kans op succes. Je apotheker zal je ook vertellen welke stopmiddelen je veilig samen kunt gebruiken in een zogenaamde combinatietherapie. Een spray om je acute verlangen te stillen, combineren met pillen die de ontwenningsverschijnselen doen afnemen, kan een goed idee zijn als het stoppen moeilijk gaat.
Je kan er ook terecht voor medicatie om te stoppen met roken. Die werken in op de receptoren van nicotine in de hersenen. Het is bewezen dat ze de zin in roken sterk verminderen. Bepaalde rookstopmedicatie wordt door de meeste ziekenfondsen al langer terugbetaald, maar dit was beperkt tot maximaal twee kuren. Vanaf 1 februari 2019 betaalt je ziekenfonds extra terug. Ook het startpakket wordt een pak goedkoper. Vraag advies aan je huisapotheker en huisarts.

Mentaal sterk blijven

Hoe je het ook aanpakt, om te stoppen met roken zal je veel wilskracht nodig hebben. De drang om te roken kan soms even dwingend aanvoelen als wanneer je lichaam ontwenningsverschijnselen vertoont. Erken deze gevoelens en probeer ernaar te handelen op een andere manier: spreek ze uit of ga even een compleet andere activiteit doen die niet samengaat met roken zoals bijvoorbeeld een paar turnoefeningen.

Stop met roken op een moment dat je zelf kiest. Zo zorg je ervoor dat het jouw eigen keuze is en kan je dit moment goed aanpakken. Plan een dag zonder stress en vier deze datum: stoppen met roken is absoluut geen straf, maar een nieuwe start.

Doe het niet alleen. Betrek vrienden of familie die je steunen in deze uitdaging en die jouw successen mee willen vieren. Geef ook aan op welke manier zij jou kunnen helpen: heb je positieve bevestiging nodig of juist afleiding? Vertel hen ook welke motivatie je hebt en waar je tegenop kijkt, zo kunnen ze je helpen door je niet in situaties te brengen die je associeert met roken.

Sportief en fit het nieuwe jaar in

Eens begonnen is half gewonnen

Sporten is voor velen een leuke manier om aan de eigen gezondheid te werken. Er zijn ontelbare manieren waarop je fitter kan worden. Wil je ook beginnen met sporten? Wees dan niet bang om nieuwe sporten te proberen en onthoud: alles is veel leuker als je jezelf toelaat om er slecht in te zijn! Hoe meer je oefent en er plezier uit haalt, hoe meer kans je hebt om later resultaten te zien.

Je hoeft niet meteen te investeren in een duur fitnessabonnement of een nieuwe outfit. De eerste weken kan je met kleine doelen werken zoals elke dag een halfuurtje gaan wandelen. Na een tijdje voel je je energie toenemen en kan je joggen in plaats van wandelen. Probeer ook een aantal online sportlessen om te ontdekken wat je leuk vindt. Als je het gevonden hebt, kan je een lokale club of studio zoeken om lid te worden.

Beweging kan snel deel uitmaken van je favoriete hobby’s

Sporten geeft je een echte energieboost, maar het vergt ook veel energie van je lichaam. Om spieren op te bouwen, heb je voedingstoffen nodig zoals eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen. Als je gevarieerd en voldoende eet, kun je best zonder supplementen. Af en toe vragen de omstandigheden toch om een extra duwtje in de rug. De weersomstandigheden, een verandering in je voedingspatroon, tijdelijke medicatie, uitzonderlijke vermoeidheid, stress… Een inzinking komt zelfs bij de meest gezonde en fitte personen onder ons voor. Ook sporters, veganisten en zwangere vrouwen worden sowieso aangeraden om supplementen te nemen. Als je zelf een kuur wil starten, begin dan bij lage dosissen. Vraag zeker raad aan je apotheker.

Ondersteun je prestaties met magnesium

Ben je een echte actieveling of doorwinterd sporter? Ook jij kan je prestaties, zeker in de winter, ondersteunen door de juiste supplementen. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is voor de vorming van spieren en botten. We maken zelf geen magnesium aan, maar het zit in volkoren graanproducten, groenten, noten en vlees. Magnesiumsupplementen kunnen je helpen door vermoeidheid te verminderen en een normale spierwerking en zenuwfunctie te ondersteunen. Zo kan je het hele jaar door vol energie en met minder spierpijn trainen.

Lekker slapen

Ga op zoek naar de oorzaak

Heb je vaak het gevoel dat je altijd moe bent? Soms kan je levensstijl aan de oorzaak liggen zonder dat je het doorhebt. Het is altijd druk op het werk, met de familie of in het huishouden. Gezond eten of sporten lijken stilaan niet meer te passen in je overvolle agenda. Ook de seizoenen hebben invloed op je energiepeil. In de winter verlaagt je weerstand omdat je lichaam veel energie gebruikt om tegen de koude te vechten en donkere dagen helpen je mentale energie er ook niet op vooruit.

Al die zaken, vaak in combinatie met alcohol en te zwaar eten, hebben een negatief effect op de nachtrust. Probeer eerst tijdelijk alcohol te schrappen en gezond te eten. Bekijk grondig welke gewoontes of onrust een negatief effect hebben op de kwaliteit van je slaap.

Zoek tijdig hulp

Iedereen heeft kwaliteitsvolle slaap nodig, maar stress of een verstoord ritme steken daar vaak een stokje voor. Slapeloosheid is een ernstig probleem dat je gezondheid kan aantasten. Zo’n 90% van de Belgen vraagt niet tijdig om professioneel advies bij slaapproblemen en dat kan leiden tot hersenschade en andere gezondheidsproblemen.

Vraag raad aan je apotheker. Er bestaan allerlei alternatieven voor slaappillen, zoals natuurlijke supplementen . Melatonine is een hormoon dat mensen normaal gezien zelf aanmaken om het slaap- en waakritme te sturen. Er zijn ook andere natuurlijke hulpmiddelen die je kunnen helpen bij een kwalitatieve nachtrust.