Help, ik ga ziek worden!

Help, ik ga ziek worden!
26 februari 2020 @Maxime

Je voelt je moe en een virus lijkt je te besluipen. Net niet ziek genoeg om naar een dokter te gaan, maar zelfs de meest alledaagse klusjes slorpen te veel energie op. Ben je bovendien emotioneler dan anders? Dan is de kans groot dat je inderdaad op het punt staat om ziek te worden. Om dit te vermijden of er op z’n minst zo snel mogelijk door te komen, bestaan er trucjes om je weerstand te verhogen.

Wat is weerstand?

In de volksmond spreken we van “weerstand”, een term die uitdrukt hoe goed of slecht je lichaam in staat is om virussen en infectie te “weerstaan”. Je weerstand wordt geregeld door je afweersysteem, een complexe samenwerking van je witte bloedcellen, lymfeklieren, milt en spijsvertering. Normaal gezien werken deze systemen prima samen om indringers – zoals bacteriën en virussen – zo snel mogelijk weg te ruimen.

Als een bacterie of virus je lichaam binnendringt, zal het proberen om zich ergens te nestelen. Je lymfeklieren maken zo dicht mogelijk bij die plek witte bloedcellen aan om de indringer te verwijderen. Als je lymfeklieren hard moeten werken, zwellen ze op, zoals bij een keelontsteking duidelijk voelbaar is. Je milt produceert antistoffen en verwerkt de bloedcellen. Je darmen voeren alle afvalstoffen af of nemen sommige nuttige stoffen net terug op in de bloedbaan. Soms verspreiden bacteriën of virussen te snel en kan je lichaam niet goed volgen. Dan krijg je koorts en voel je je ziek.

Waarom lijk ik nu sneller ziek te worden?

Er zijn veel factoren die je weerstand negatief beïnvloeden: slaapgebrek, stress, ongezonde voeding, veranderende seizoenen, chronische ziekte of medicatie. In die situaties moet je lichaam extra hard werken om te kunnen blijven functioneren. Een kleine verstoring kan voldoende zijn om ziekte te veroorzaken. De beste remedie is natuurlijk de oorzaak aanpakken, maar als dat niet kan, kun je in deze risicoperiodes je weerstand trachten te verhogen.

Nu het kouder wordt, is een goede handhygiëne nog belangrijker dan anders. Let maar eens op hoeveel dingen en personen je aanraakt op een dag. Op koudere dagen heb je vaak de neiging om je polsen en onderarmen onder een extra laagje textiel te verbergen. Je houdt je handen het liefst zo warm mogelijk en dat vinden bacteriën fantastisch. Zo kunnen ze nog sneller groeien in aantal. Was je handen dus vaker of schaf een desinfecterende gel aan om regelmatig te gebruiken.

 

Kunnen probiotica helpen?

Elke ochtend een klein flesje zuivelproduct met probiotica drinken en daardoor nooit meer ziek worden; het lijkt te mooi om waar te zijn. Het is echter geen klinkklare onzin. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het effect van onze darmflora op onze gezondheid. Niet alleen bepaalde lichamelijke kwalen, maar ook je mentale gezondheid zou beïnvloed worden door je darmflora.

Het lijkt dus niet onlogisch om deze zo gezond mogelijk te houden. Hoe probiotica daarvoor zorgen, lees je op de site van UZA. Probiotica bestaan in verschillende vormen: drankjes, poeders, pillen… Kun je moeilijk kiezen? Je apotheker staat je graag bij met goede raad.

 

Pak de oorzaak aan

Ga voor jezelf na waarom je je net nu ziek voelt worden. Sliep je al een paar nachten minder goed? Heb je veel om over te piekeren? Neem je medicatie of is je voeding veranderd? Maak misschien een lijstje van wat de oorzaken zouden kunnen zijn.

Vervolgens kun je naast elke oorzaak een goed voornemen noteren. Geen tijd om gezond te koken? Misschien kun je dagelijks twee stukken fruit eten om dit tijdelijk te compenseren. Heb je veel last van stress? Een halfuurtje per dag mediteren of wandelen zou je weerstand kunnen verhogen. Vermoed je dat je nieuwe medicatie je weerstand verlaagt? Praat erover met je dokter. Ben je oververmoeid? Deze blog over slapen kan alvast wat nachtrust brengen.

 

 

Ondersteun je natuurlijke afweer

Gezond eten, meer slapen, je stress verminderen… het zijn makkelijke adviezen om te geven. Ze opvolgen is echter vaak een probleem. We raden je niet aan om een uur slaap te ruilen voor een pilletje, maar er zijn intussen wetenschappelijk bewezen natuurlijke middelen op de markt die je weerstand helpen verhogen. Onze persoonlijke top vier? Eiwitten, vitamines of tonica, Echinacea en beta-glucanen.

Eiwitten

Eiwitten zorgen voor de celopbouw in je lichaam en je hebt ze ook nodig om antistoffen aan te maken. Deze antistoffen helpen ziektes voorkomen. Wat extra eiwit eten, kan je weerstand dus een boost geven. Eiwitten vind je als supplement, maar ook in voeding zoals melkproducten, eieren, volkoren brood, zilvervliesrijst, noten en zaden…

Vitamines of tonica

Het is intussen algemeen geweten dat vitamine C kan helpen bij ziektes, maar dat je er normaal gezien genoeg van uit je voeding haalt. Laat je eetpatroon echter wat te wensen over door stress of drukte, dan kun je bij de apotheker terecht voor vitamines en tonica. In deze vorige blog kun je alles nog eens nalezen.

Echinacea

Echinacea Purpera of ‘Rode zonnehoed’ is een plant met paarse bloemen die al eeuwenlang door Noord-Amerikaanse indianenstammen gebruikt wordt om wonden te genezen, koorts te verlagen en slangenbeten van hun gif te ontdoen. Dokter Alfred Vogel nam de plant mee naar West-Europa en maakte ze ook hier populair. We zouden afraden om Echinacea op slangenbeten te smeren, maar het in supplementvorm gebruiken tijdens de maanden met een ‘r’, kan je weerstand wel mee ondersteunen. Het kan je ziekteperiode ook aanzienlijk korter maken.

Beta-glucanen

Beta-glucanen zijn complexe suikermoleculen die zich bevinden in de celwand van granen, schimmels en bacteriën.  Zij werken in op het immuunsysteem door de werking van de witte bloedcellen te activeren. Producten op basis van beta-glucanen, zoals Imunixx, helpen vooral als je lange tijd slaap tekort komt, koortsblaasjes hebt of een zwaar sportschema hebt.

Op zoek naar de beste manier om jouw weerstand te verhogen? Vraag raad aan je apotheker.